Juni 2
Wat is Google Mijn Bedrijf en hoe gebruik ik het?
Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van google en heeft een grote invloed op de terugvindbaarheid en de reputatie van je zaak. Zeker als je zaak lokaal gevestigd is.
Met Google Mijn Bedrijf worden je gegevens via één bedrijfsvermelding getoond op de zoekresultatenpagina's en op Google Maps. Het grote voordeel van deze bedrijfsvermelding is dat je zaak beter zal opvallen in de zoekresultaten.
Wanneer mensen zoeken naar jouw zaak, zien ze in één oogopslag jouw gegevens zoals openingsuren, website, telefoonnummer, reviews,... Indien ze mobiel surfen, kunnen ze in één klik naar je bellen of een routebeschrijving krijgen om tot bij je zaak te komen.
Het is belangrijk dat je bedrijfsvermelding volledig geoptimaliseerd is en dat voor 2 redenen.
1. Er is niets schadelijker dan verkeerde informatie zoals verkeerde openingsuren. Zorg er daarom voor dat je de bedrijfsvermelding van je zaak beheert zodat je dit kunt vermijden.
2. Elke dag zijn er 3,5 miljard zoekopdrachten op Google. Bij lokale zoekopdrachten worden er maar 3 bedrijven getoond met Google Mijn Bedrijf. Een volledig geoptimaliseerde bedrijfsvermelding verhoogt de kans dat jouw zaak tevoorschijn komt.
Jammer genoeg zie ik nog te veel zelfstandigen die deze gratis tool negeren. Daarom help ik je graag op weg hoe hieraan te beginnen.
Beheerder worden van jouw bedrijfsvermelding
Je kunt op 2 manieren beheerder worden van jouw bedrijfsvermelding.
1. Via de bestaande bedrijfsvermelding op Google
Je typt in Google je “bedrijfsnaam + locatie” vb. “web wolves gistel”. Zie je rechts bij bedrijfsvermelding "Ben je eigenaar van dit bedrijf" staan?
Indien ja, dan is je bedrijf nog niet geverifieerd. Klik op “Ben je eigenaar van dit bedrijf” en doorloop de stappen. Geen zorgen, je kan achteraf nog altijd wijzigingen aanbrengen. Je kan via SMS, via e-mail of via briefkaart je bedrijfsvermelding verifiëren. Je krijgt telkens een code om je bedrijf te verifiëren.
Indien nee, dan is jouw bedrijf reeds geverifieerd met Google! Surf naar https://business.google.com/ en log in met je account. Indien je nog niet ingelogd bent => druk op inloggen (rechtsboven). Je krijgt vervolgens te zien welke locaties je beheert. Staat jouw locatie hier niet tussen? Dan is het waarschijnlijk een andere account die de bestaande bedrijfsvermelding beheert. Heb je nog andere Google Accounts? Probeer in te loggen met alternatieve e-mail accounts en kijk of je daar resultaten ziet.
2. Via de business website van Google
Surf naar https://business.google.com/create, log in met je account en voeg via deze link je zaak toe. Doorloop de stappen. Indien je via de eerste methode geen bedrijfsvermelding ziet van jouw zaak, moet je via deze manier jouw zaak toevoegen aan Google.
Ik ben beheerder geworden, wat nu?
Nu is het belangrijk om alle informatie van je zaak correct en zo veel mogelijk aan te vullen. Surf naar het dashboard via https://business.google.com/u/1/locations.
- Voeg openingsuren toe, zodat mensen weten wanneer ze je kunnen bereiken. Bovendien kan je ook afwijkende openingsuren ingeven. Ben je bijvoorbeeld op vakantie of ben je open op een feestdag? Dan kan je dat ook aangeven.
- Voeg foto’s of video’s toe om je vermelding aantrekkelijker te maken. Hierdoor springt jouw zaak in het oog en maak je de vermelding ook groter.
- Voeg een bedrijfscategorie toe, zodat mensen ook jouw bedrijf kunnen vinden wanneer ze naar die categorie zoeken. Indien meerdere van toepassing zijn, kun je deze allemaal toevoegen.
- Maak een post met een aanbieding of een post met een reclametekstje.
- Vraag aan klanten om reviews te plaatsen. Dit is zeer belangrijk voor de ranking van je bedrijfsvermelding.
- Overloop het dashboard zodat je zeker alles hebt ingevuld.
Hoe completer je profiel is, hoe geoptimaliseerder het is voor Google.
Als je nu via Google jouw zaak zoekt, zal je merken dat je een extra scherm krijgt bovenaan op Google. Dit is een snelle manier om enkele zaken aan te passen van jouw bedrijfsvermelding.
Ook interessant is dat je via het dashboard inzicht kunt krijgen in statistische gegevens over hoe mensen op je bedrijfsinformatie op Google reageren en waar ze op klikken.
Google Mijn Bedrijf biedt tal van voordelen voor je zaak en het is volledig gratis! Er is geen enkele reden om dit niet op punt te zetten.
Heb je vragen over dit onderwerp? Aarzel zeker niet om contact op te nemen. Onderaan kan je je inschrijven op mijn nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe artikels over het internet en jouw zaak.
Lees zeker ook mijn vorig artikel : Facebook Ads vs Google Ads : Wat is er nu beter?
Ga terug